Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufes.br/handle/10/3183
Title: O Haroldo de Campos transfinito : espírito, signo e matéria num possível (neo)romantismo em A máquina do mundo repensada
metadata.dc.creator: Pachito, Ernesto de Souza
Keywords: Ontologia;Poesia concreta;Campos, Haroldo de, 1929-2003 - Crítica e interpretação.
Issue Date: 25-Jun-2015
Publisher: Universidade Federal do Espírito Santo
Abstract: Após a grande operação de se conferir maior materialidade à linguagem das artes, iniciada com consciência de luta de classes em torno da época de Courbet, intensificada em várias alas do modernismo, inclusive literário, no fim do século XX e início do século XXI, Haroldo de Campos empreende um poema passadista, A Máquina do mundo repensada, de 2000, que faz a revisão das cosmovisões, científicas em maior ou menor grau, de Ptolomeu à física contemporânea, e se detém numa oposição complementar que não se subsume num termo superior. Pura materialidade ou não? O físico ou o além do físico? Um Deus imanente ou presença de alguma transcendência divina? Ou o agnosticismo? A construção de um poema, por parte de Haroldo de Campos, pleno de revérberos sonoros e imagéticos dotado igualmente de concreção e imponderabilidade nesses revérberos e em símbolos (no sentido do artista e pensador alemão Wolfgang von Goethe) de profundidade semântica no mínimo incerta. Peirce, seu conceito de quale-consciênscia, sua doutrina do sinequismo e sua concepção de monismo. A possível ou desejável reabilitação de um sentido ético para as artes, após os relativismos ditos pós-modernistas.
Since Courbet times, many artists tried to suppress metaphysics from the language of arts in general, including poetry. Many of them made this wide and deep movement with a sense of struggle of classes, being marxists or not. In XXth century, many wings of modernism intensified the search for this goal. At the end of the same century, in the turning to XXIst century, Haroldo de Campos wrote his poem A Máquina do mundo repensada (2000) a work where the lyric subject finds himself caught between complementary oppositions that didn't go to a superior term, at the end of the writting. These dualities were not subsumed under any general term. Metaphysics or not? A world constituted only by matter or there would be something more beyond matter? In this work Haroldo de Campos made the historical and philosophical review of practically all cosmology since Ptolomeu to contemporary times. At the end of the poem he is still in a dilemma between an immanent and a transcendental God, or agnosticism. A Máquina do mundo repensada is a construction full of reverberations of sounds and images, these echoes make fields that project themselves and all signs beyond mere phonetic and imagetic matter, and they operate with symbols (in Wolfgang von Goethe's sense) whose semantic field vanishes into uncertainty and infinity. Peirce, his concept of quale-counsciousness, his monism and his sinechism. The possibility and/or the importance of a sense of ethics in arts after so called relativistic post-modernism.
URI: http://repositorio.ufes.br/handle/10/3183
Appears in Collections:PPGL - Teses de doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_8924_Tese de Ernesto de Souza Pachito.pdf1.76 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.