Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufes.br/handle/10/601
Title: Atuando em contexto : o processo de avaliação numa perspectiva inclusiva
Other Titles: Evaluation in an inclusive perspective : building together with teachers
metadata.dc.creator: Jesus, Denise Meyrelles de
Keywords: Avaliação educacional;Necessidades educacionais especiais;Educação especial;Educational evaluation;Special educational necessities;Special education
Issue Date: 2004
Citation: JESUS, Denise Meyrelles de. Atuando em contexto: o processo de avaliação numa perspectiva inclusiva. Psicol. Soc., Porto Alegre, v. 16, n. 1, p. 37-49, 2004. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/psoc/v16n1/v16n1a04.pdf>. Acesso em: 23 fev. 2011.
Abstract: Para que a diversidade possa se fazer presente, a base da educação de alunos com necessidade educativas especiais (n.e.e.) precisa se construir numa abordagem de apoio colaborativo. Neste relato buscamos evidenciar o processo de repensar a avaliação educacional de um aluno da segunda série. A partir do trabalho com a professora e a pedagoga, definimos aspectos a serem avaliados e um projeto educativo para o aluno a ser trabalhado na sala de aula. O estudo deste caso desencadeou uma atitude de mudança quanto à avaliação nos profissionais das séries iniciais, trazendo à tona inúmeras questões sobre o processo de avaliação naquela escola. Os dados nos mostraram a processualidade do trabalho e como é difícil passar de uma avaliação diagnóstica por especialistas para uma avaliação pedagógica das condições de ensino-aprendizagem.
ABSTRACT In order to make diversity present, the basis of education for students with special educational necessities needs to be built in an approach of collaborative support. In this text we search to evidence the process of rethinking the educational evaluation of a second grade student. From a work with the teacher and the pedagogue, we defined the aspects to be evaluated and an educative project for the student, to be worked in the classroom. The study of this case sets off an attitute of change towards evaluation in the initial grades, bringing into the open several issues on the evaluation process of that school. Data show us the work processuality and how it is difficult to go from a specialist's diagnostic evaluation to a pedagogic evaluation of the teach-learning conditions.
URI: http://repositorio.ufes.br/handle/10/601
ISSN: 0102-7182
Appears in Collections:PPGE - Artigos publicados em periódicos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
v16n1a04.pdf146.52 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons