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Title: Práticas de leitura em um hospital do município de Vitória, ES
metadata.dc.creator: Santana, Clediluce
Keywords: Práticas de leitura;Linguagem;Hospital;Classe hospitalar;Reading practices;Language;Hospital;Hospital school
Issue Date: 27-Sep-2012
Publisher: Universidade Federal do Espírito Santo
Citation: SANTANA, Clediluce. Práticas de leitura em um hospital do município de Vitória, ES. 2012. 185 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2012.
Abstract: This thesis aims to analyze the reading practices that are performed in the hospital with children and adolescents in health care. The work tries to understand what they read, what is the conception of reading, language, text, subject, and their practices. In addition, it also tries to understand what are the brackets and text genres commonly used by teachers in a hospital class. The research was based on the Bakhtinian conception of language as verbal interaction, and the methodology was characterized as a case study of a qualitative nature. The work consists in the use of participant observation and individual interviews with teachers, children and adolescents. The methods were worked out to characterize them, as well as with daily field records of observation, photography and film events. It was possible to find out that children and adolescents in the hospital read a variety of genres such as fairy tales, fables, chronics, informative newspapers, explanatory opinions, entries, poems, poetry, music, comics, trivia, myth, legend, adventure, rhyme, and others. The teachers allowed the reading of these genres in different ways: aloud individual reading, silent reading, and collective reading helped by the teacher for those beginning in literacy. To read the work, the teachers have also used various media such as paper, whiteboard, magazines, books and xerox copies of known literature. The survey examined the reading of stories, legends, and entries and found out that the conceptions of reading, language, and text justifying the practices of the teachers were not homogeneous. The reading was crafted, sometimes restricted to the mere deciphering of signs, ie, decoding and writing. On the other hand, the reading sometimes was allowed to vary broadly and the dialogue was very exploited, leading to a complex reading activity and production of meaning and senses
Esta dissertação tem por objetivo analisar as práticas de leitura que são realizadas no hospital com crianças e adolescentes em tratamento de saúde. Busca compreender o que leem esses sujeitos, qual concepção de leitura, linguagem, texto e sujeito fundamenta essas práticas e, ainda, quais são os suportes e gêneros textuais mais utilizados pelos professores da classe hospitalar. A pesquisa fundamentou-se na concepção bakhtiniana de linguagem como interação verbal, e a metodologia caracterizou-se como um estudo de caso de caráter qualitativo. Utilizou o recurso de observação participante e de entrevista individual com as professoras, as crianças e os adolescentes para caracterizá-los, bem como registros do diário de campo durante observação, fotografia e filmagem dos eventos de leitura para a produção das análises. Foi possível saber que as crianças e adolescentes no hospital leem uma variedade de gêneros discursivos, tais como: conto, fábula, crônica, informativo, explicativo, opinião, verbetes, poema, poesia, música, Histórias em Quadrinhos, curiosidades, mito, lenda, aventura, rima, jogral e outros. As professoras possibilitaram que a leitura desses gêneros fosse realizada de diferentes maneiras: leitura individual em voz alta e silenciosa, leitura coletiva e leitura ajudada pela professora para aqueles em fase de alfabetização. Para o trabalho de leitura, as professoras utilizaram também vários suportes, como jornal, quadro-branco, revistas, livros de literatura e folha xerocopiada. A pesquisa analisou as leituras de contos, lendas e verbetes e verificou que as concepções de leitura, linguagem e texto que fundamentaram as práticas das professoras não eram homogêneas, pelo contrário, elas variavam. A leitura era trabalhada, ora restrita à simples decifração de signos, ou seja, como decodificação da escrita, ora de forma mais ampla, quando o diálogo era muito explorado, levando a leitura a uma atividade complexa de produção de sentidos
URI: http://repositorio.ufes.br/handle/10/6014
Appears in Collections:PPGE - Dissertações de mestrado

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