Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufes.br/handle/10/6093
Title: Espa os e tempos de grupos escolares capixabas na cena republicana do início do século XX: arquitetura, memórias e história
metadata.dc.creator: Locatelli, Andrea Brandão
Keywords: Grupos escolares capixabas;Arquitetura;Memórias;História da educação;Capixabas school groups;Architecture;Memories;History of education
Issue Date: 22-Aug-2012
Publisher: Universidade Federal do Espírito Santo
Citation: LOCATELLI, Andrea Brandão. Espa os e tempos de grupos escolares capixabas na cena republicana do início do século XX: arquitetura, memórias e história. 2012. 222 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2012.
Abstract: This paper investigates the historical construction of architectural projects for school groups in the process of creation and estabilishment in the state of Espirito Santo, 1908, seeking to understand them in their links with republican ideas and theories that circulated in the teaching Brazilian scenario in the early twentieth century. The study takes as its main analysis the Capixabas architecture school groups from 1908 to 1930, to historically understand the configuration of spaces and times intended for the State Primary Schools, in the period previously mentioned. The power relations that constituted the political actions of those involved in the process of reform in the States Public Education collaborated to understand how Capixabas produced a Republican spatial distribution of exemplary schools, which occurred between the voltages for the development of social organization and the possibilities of the place to advance in the economic modernity desired by the new regime, especially in the renewal of primary education in its specific areas. The study is based on a historiographical perspective that shifts the focus from analysis to systems of ideas that engendered the Republic in Brazil and Espirito Santo State and its conception of Public Education. Moreover, it connects these points to the political practices and social changes in the constitution of educational institutions of that period, especially in Espírito Santo. Thus, we use objects that bring brands of cultural practices of social actors involved in our procedures and the relationship between the production of documents and our problematizations selected for the survey are highlighted here. To this end, we seek the reflections of Michel de Certeau, Carlo Ginzburg and Marc Bloch to an understanding of a historiographical act that combines the historians practice to his produced narrative. The sources were organized aiming to know the space and time allocated to educational institutions of the Republic, whose aesthetic and symbolism are expressed in a proposal of spreading Republican precepts. Although the spatial distribution of the first school groups in Espitiro Santo Sate have found economic difficulties mentioned in the documents of the government- political practices associated with the elitist and exclusionary character occurring in the locality- the State of Espirito Santo confirmed, on its way, the presence of those schools in the local scene using Republican symbolism , whose marks still remain in the States buildings, not to mention the practical training of teachers and students
Investiga a constituição histórica dos projetos arquitetônicos para os grupos escolares em seu processo de criação e implantação no Espírito Santo, 1908, visando compreendê-los em suas articulações com ideias republicanas e ideários pedagógicos que circulavam no cenário brasileiro no início do século XX. Toma como eixo principal de análise a arquitetura dos grupos escolares capixabas no período de 1908 a 1930, para compreender historicamente a configuração dos espaços e tempos destinados a instrução pública primária no Estado, no período selecionado. As relações de força que constituíram as ações políticas dos envolvidos no processo da Reforma da Instrução Pública no Estado colaboraram para compreendermos como os capixabas produziram a espacialização das modelares escolas republicanas, que ocorreu entre as tensões para o desenvolvimento da organização social da localidade e as possibilidades econômicas de fazer avançar a modernidade pretendida pelo novo regime, especialmente, na renovação do ensino primário em seus espaços específicos. O estudo contou com uma perspectiva historiográfica que desloca o foco da análise apenas para os sistemas das ideias que engendraram a República no Brasil e no Espírito Santo e sua concepção de instrução pública; e associa estas às práticas políticas e sociais ocorridas na constituição das instituições escolares do período, especialmente no Estado. Desse modo, buscamos utilizar objetos culturais que trazem marcas das práticas dos atores sociais envolvidos e destacamos em nossos procedimentos a relação entre a produção dos documentos selecionados e as nossas problematizações para a pesquisa. Para tanto, buscamos nas reflexões de Michel de Certeau, Carlo Ginzburg e Marc Bloch uma compreensão do fazer historiográfico que associa a prática do historiador à narrativa produzida. As fontes foram mobilizadas na busca de conhecer os espaços e tempos destinados às instituições escolares da República, que expressavam em sua estética e simbolismos uma proposta de propagação dos preceitos republicanos. Ainda que a espacialização dos primeiros grupos escolares no Estado tenha encontrado dificuldades econômicas apontadas em documentos do governo do Estado, associadas às práticas políticas de caráter elitista e excludente que ocorreram na localidade, o Espírito Santo afirmou, ao seu modo, a presença daquelas escolas no cenário local, valendo-se de simbolismos republicanos que encontramos impressos em seus edifícios, bem como nas práticas de formação dos professores e dos alunos
URI: http://repositorio.ufes.br/handle/10/6093
Appears in Collections:PPGE - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Andrea Brandao Locatelli.pdf3.49 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.