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Title: Representações e práticas educativas de mães referentes a filhos atendidos pelo Conselho Tutelar
Other Titles: Representations of mothers helped by the tutoring counsel and the educational practices developed in facing the problem
Representaciones y prácticas educativas de madres que mandan a los niños acompañados por el consejo protector
metadata.dc.creator: Espíndula, Daniel Henrique Pereira
Trindade, Zeidi Araújo
Santos, Maria de Fátima de Souza
Keywords: Representações sociais;Pais e filhos;Práticas de criação infantil;Social representations;Parent and child;Chilrearing practices
Issue Date: Jan-2009
Citation: ESPÍNDULA, Daniel Henrique Pereira; TRINDADE, Zeidi Araújo; SANTOS, Maria de Fátima de Souza. Representações e práticas educativas de mães referentes a filhos atendidos pelo Conselho Tutelar. Psicol. estud., Maringá, v. 14, n. 1, p. 137-147, jan./mar. 2009. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/pe/v14n1/a17v14n1.pdf>. Acesso em: 24 mar. 2011.
Abstract: Este estudo investigou as representações das mães atendidas pelo Conselho Tutelar sobre “filhos que dão problema” e práticas educativas. Participaram do estudo 11 mães de adolescentes envolvidos com drogas, em situação de rua e/ou praticantes de pequenos delitos. Utilizou-se um roteiro de entrevista com questões de evocação e questões abertas. O material foi trabalhado a partir da análise temática de Bardin. A representação das mães apresenta elementos como incontrolável, influenciável, de mente fraca e rebelde. As causas do problema parecem ser, principalmente: as características pessoais e internas; as amizades e o meio de convívio; falta de controle; necessidade de obter bens e questões religiosas. Já as práticas estão embasadas no diálogo e conselho. Não obstante, na concepção das mães, a única prática capaz de resolver o problema dos filhos seria a internação. Como esta medida geralmente não compete ao Conselho Tutelar, há um descompasso entre o desejo das mães e as medidas aplicadas pelo Conselho para a resolução do problema.
ABSTRACT This study investigated the representations of mothers helped by the Tutoring Counsel about problem children; the educational practices developed in facing the problem Eleven mothers of adolescents participated in the study, with children who presented some kind of problem – involvement with drugs, being at the street situation and/or practicing minor transgressions. We utilized an interview script with an evocation question, open questions. The material was analyzed using Bardin's thematic analysis. The results show that the representation of the mothers presents elements as: uncontrollable, weak mind and rebel. The causes seem to be centered in the personal and internal characteristics; friendships and the environment where they live; lack of control; need of acquirement of socially valued goods; and religious questions. The educational practices, though, are based on dialogue and advice. However, the mothers evaluate that the only practice capable of solving the problem of their children in internship. Nevertheless, what happens is that in most cases the application of this measure does not fall under the Tutoring Counsel capabilities, creating a gap between what is sought by the mothers and the measures applied by the Counsel in order to solve the problem.
RESUMEN Este estudio investigó las representaciones de las madres ayudadas por el Consejero de tutoría sobre "niños problema" y las prácticas educativas desarrolladas en el problema que enfrentan. Once madres participaron en el estudio, con niños que presentan algún tipo de problema, uso de drogas, siendo en la situación de calle y / o la práctica de transgresiones menores. Para la recolección de datos se utilizó un guión para la entrevista con cuestiones de evocación y preguntas abiertas. El material se trabajó desde el análisis temático de Bardin. Los resultados muestran que la representación de las madres presenta elementos como: incontrolable, la debilidad de la mente y el rebelde. Las causas parecen estar centrados en el personal interno y características; amistades y el entorno donde viven, la falta de control; necesidad de adquisición de bienes valorados socialmente, y las cuestiones religiosas. Las prácticas educativas se basan en el diálogo y el asesoramiento. Sin embargo, las madres que la única medida práctica para resolver el problema de los niños sería la admisión. Todavía, no es conpetencia del Consejo de Tutela la aplicación desta medida. Lo que pasa es un desequilibrio entre lo que es deseado por las madres y las medidas aplicadas por el Consejo con el fin de resolver el problema.
Description: Apoio CNPq/Capes-Procad.
URI: http://repositorio.ufes.br/handle/10/637
ISSN: 1413-7372
Appears in Collections:DPSO - Artigos publicados em periódicos

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